FRISS HÍREK

Új szolgáltató érkezik az ÉNYKK helyére

megjelent: 2017.07.15.

 

A több mint 11 000 főt foglalkoztató győri székhelyű Audi Hungaria Zrt. dolgozóinak körülbelül 35%-a, azaz hozzávetőlegesen 4000 fő veszi igénybe napi szinten a vállalat által megrendelt szerződéses járatokat.


Ezeket a járatokat a kezdetektől fogva a Kisalföld Volán Zrt. közlekedtette, mint az Audi kizárólagos személyszállítási szolgáltatója. 2015-től kezdődően a regionális közlekedési központok megalakulása nyomán jogutódja, az ÉNYKK Zrt. változatlan módon folytatta ezt a tevékenységet. A szerződéses járatok a gyár különböző bejáratait, portáit érintve a járműgyárnál és a motorgyárnál kialakított buszpályaudvarokra érkeznek és innen is indulnak. Míg eleinte csak néhány darab szerződéses járat közlekedett a megyében, ezek száma napjainkra eléri a 40-45 darabot. Műszakonként 20-22 járat közlekedik a járműgyárhoz, s nagyjából ugyanennyi a motorgyárhoz. Ennek köszönhetően már bármely útirányból jól megközelíthető a gyáróriás munkatársainak számára az Audi Hungaria. A buszok keleti irányban a Győr környéki településeken túl Komárom, Naszály, Tatabánya térségét érintik, illetve a Duna mentén Nyergesújfaluig közlekednek. A Győrtől délkeletre eső térségben Pannonhalmán és Ászáron át Kisbér, Mór a főbb távolabbi úti célok. Déli irányban Pápáig, valamint a Bakony vonulatáig utazhatnak a dolgozók, érintve Veszprémvarsányt és Zircet is. A délnyugati-nyugati irányban lakókat Kemenesszentpéter, Mórichida, Szany, illetve Csorna, Kapuvár településekig szállítják a buszok. Győrtől északnyugatra Mosonmagyaróvárig és Bezenyéig, valamint a Szigetköz útjain Halásziig közlekednek a szerződéses járatok. (A gyoribuszok.hu 2014-ben készített egy kisfilmet az Audi műszakváltásról, a szerződéses járatok indulásáról.)

2016 végén az Audi átállt a három műszakosról a két műszakos munkarendre, s azért, hogy munkatársaikat megtartsák, átcsoportosították egy részüket a Volkswagen konszern pozsonyi járműgyárába. Ebből kifolyólag 550 fő tavaly év vége óta a szlovák fővárosban működő gyárba jár ki dolgozni a megyéből. Az emberekre később természetesen szükség lesz, a kiküldetés első lépcsőben legalább 2018-ig tart, ugyanis a Q3-as sorozatgyártása várhatóan akkor kezdődik el Győrben és ismét szükség lesz mindhárom műszakra. A dolgozókat naponta hat busz szállítja Győrből és a környező településekről Pozsonyba, azonban ezeket a járatokat tavaly decemberben már nem az ÉNYKK-tól rendelte meg az Audi, hanem a soproni székhelyű Blaguss Agora Hungary Kft.-től. Ők egészen pontosan Győrből, Kónyból, Ásványráróról, Écsről, Pannonhalmáról és Komáromból szállítják a munkavállalókat a szlovák fővárosba a hét minden napján a műszakváltások időpontjaiban.

 

2017. augusztus 31-én lejár a járműgyáras szerződéses járatokra vonatkozó szerződés az ÉNYKK és az Audi között. Ezen járatok további üzemeltetésére a négykarikás vállalat még 2012-ben írt ki egy többlépcsős, meghívásos tendert, melyet szintén a Blaguss Agora Hungary Kft. nyert meg. Ennek értelmében a gyáróriás 2017. szeptember 1-től nem az ÉNYKK-val, hanem a Blaguss-al írja alá szerződést a járműgyáras szerződéses járatok közlekedtetésére. Ez az összes Audi szerződéses járatok mintegy felét jelenti.

A Blaguss Agora Hungary Kft. a 80 éves múlttal rendelkező Blaguss cégcsoport magyarországi leányvállalata. A cég központja Sopronban található, mely működését 2008 októberében kezdte meg. 2012-ben egy nagy volumenű beruházás eredményeként létesítésre került egy közel 6000 négyzetméteres modern autóbusztelep, ahol irodák, javítóműhely, autóbuszmosó és benzinkút is helyet kapott. Az elmúlt csaknem tíz év alatt a vállalat az ötszörösére növekedett. A buszos személyszállítás szinte minden területén jelen vannak, kezdve az idegenforgalmi utaktól a nemzetközi menetrendi járatokon át a munkásszállításig. Utóbbi kapcsán érdemes megemlíteni, hogy megyénkben a sopronkövesdi Autoliv Kft. és a mosonszolnoki Bos Automotive Products Magyarország Bt. dolgozóit is a Blaguss szállítja összesen 27 autóbusszal. A teljes autóbusz-állományuk jelenleg 71 járművet számlál, azonban az Audi megrendelésének köszönhetően ez a szám hamarosan nagyjából 100 darabra fog emelkedni. Mindezek után az állomány átlagéletkora mindössze 2,7 év lesz, ami magyar viszonylatban szinte egyedülálló. A cég flottája jellemzően heterogén; a 15 fős kisbuszoktól a nagy befogadóképességű, háromtengelyes járművekig számos változat fut a társaság kötelékében.


2017. szeptember 1-én, reggel 6 órára tehát már a Blaguss teljesen új, frissen beszerzett járművei hozzák munkába az Audi dolgozóit. Összesen 21+1 járat közlekedik majd napi három alkalommal a térség alábbi települései és a járműgyár között: Darnózseli, Bakonyszentlászló, Markotabödöge, Komárom, Barbacs, Bakonyszentiván, Acsalag, Pápa, Pápa-Vaszar, Homokbödöge, Bakonycsernye, Naszály, Mór, Kemenesszentpéter, Bezenye, Zirc, Tatabánya (2x), Magyarkeresztúr, Tát, Beled, Ács (rásegítő). Ezek kiszolgálására első körben 15 db
MAN Lion's Regio-t, valamint további 4 db, maximum 30-32 fős autóbuszt vásárol a Blaguss. Utóbbiak pontos típusa egyelőre nem ismert. Emellett a második ütemben további 3-4 db MAN Lion's Regio kerül beszerzésre, így összesen 22-23 db autóbusszal fognak nekivágni az új feladatnak. A járatok minden héten hétfőtől péntekig, esetenként szombaton is közlekednek. A szolgáltatás zavartalan végrehajtásán nagyjából 42 autóbuszvezető és 1 koordinátor dolgozik majd. A klímával és kézi váltóval szerelt török gyártmányú MAN-ek augusztusban érkeznek Ausztriába, majd miután felkerül rájuk a Blaguss-os fehér-piros flottaszín, Sopronból kerülnek kiosztásra. A zökkenőmentes kiszolgálás érdekében, valamint a növekvő adminisztrációs feladatok miatt feltétlenül indokolt az infrastruktúra fejlesztése is. Tervben van egy győri telephely létesítése, ahol helyet kaphat az iroda-, és raktárbázis, valamint egy saját AdBlue töltőállomás. Az autóbuszok esetleges meghibásodása esetén a győri MAN szakszerviz áll a Blaguss rendelkezésére.


Javarészt ilyen MAN Lion's Regio-k érkeznek a járműgyáras szerződéses járatokra.

 

A szolgáltatóváltás miatt az ÉNYKK-nak összesen 21 db, viszonylag fiatal autóbusza szabadul fel. Ez a szokásosnál egy nagyobb áthelyezési, selejtezési hullámot generál majd a megyében és a régióban egyaránt.


Ezeket a jellemzően 4-5 éves Credo buszokat váltják a Blaguss vadonatúj járművei szeptembertől.

Az
áthelyezési, selejtezési hullámhoz kapcsolódó előkészületek már július elején megkezdődtek az ÉNYKK-nál. Az eddig Győr-Moson-Sopron megyében szolgáló, főként Audi szerződéses járatokon közlekedő MAN Lion's Coach autóbuszok (FKU-448; FKU-449; FKU-450) szürkére fényezés után Zalaegerszegre kerülnek, s az onnan induló távolsági járatokon teljesítenek majd szolgálatot.



Az FKU-448 már megszabadult régi flottaszínétől.

Az MAN-ek áthelyezésén kívül érdemes kiemelni, hogy ezekben a napokban jár le az ÉNYKK egyetlen emeletes autóbuszának a műszakija. A győri helyközi üzemegységhez tartozó Ikarus EAG E99-es a Győr-Budapest járatok megszűnését követően főként a Győr-Pécs vonalon fordult elő, az utóbbi pár hétben pedig Balatonfüredre járt. Utolsó útját július 7-én, pénteken tette meg a Győr-Balatonfüred-Győr vonalon. A GWX-081 pályafutása ezzel véget ért, az idén 18 éves ikonikus jármű végleg eltűnik a megye és a régió útjairól. Eltűnik, de nem nyomtalanul. A gyoribuszok.hu egy kisfilmet forgatott az autóbusz utolsó napjáról. A képkockák már vágás alatt vannak, érdemes lesz a későbbiekben is a honlapra kattintani. A selejtezésre és áthelyezésre kerülő további buszokról egy későbbi cikkben olvashattok majd bővebben.

 

-